Mlieko Príkrmy Deti 1-3 roky Kozmetika Tehotenstvo O nás HiPP mLékárna
Prihlásiť / Registrovať
Všetko o materstve Vývoj dieťaťa Batoľa Mliečne výrobky a postupné odstavenie dojčaťa

Mliečne výrobky a postupné odstavenie dojčaťa

MK Life bloguje pro HiPPBlogerka MK LIfe píše o materstve pre HiPP. Ak zvládne dojča ovocné desiate a mäsovo zeleninové obedy, môžeme do jeho jedálnička zaradiť aj mliečne výrobky. Keď bude podiel mliečnych výrobkov a zmiešanej stravy v jedálničku rásť, dieťa bude čím ďalej tým viac pripravené na odstavenie.

Začíname s mliečnymi výrobkami

Najvhodnejšou dobou na zaradenie mliečnych výrobkov do jedálnička je olovrant. Za nevhodné považujem nie len smotanové jogurty (Lipánek, Pribináčik…), ale aj hotové ovocné jogurty. Vždy zo začiatku ponúkajte deťom obyčajný biely jogurt alebo tvaroh. Väčšina detí ich prijíma veľmi ochotne. Dá sa však nastaviť ovocím alebo príkrmom. Většina dětí jej přijímá velice ochotně. Dá se však nastavit ovocem či přesnídávkou.

Stravovací režim s mliečnymi výrobkami

Dojča sa počas 2 mesiacov dostalo do stravovacieho režimu, ktorý dodržujte – snažte sa na túto pravidelnosť dbať aj v prípade, že sa dieťa neozve a nejaví známky hladu:

raňajky: dojčenie / umelá mliečna dávka

desiata: ovocný príkrm / čerstvé ovocie

obed: pestrý mäsovo zeleninový príkrm

olovrant: biely jogurt / tvaroh

večera: dojčenie / umelá mliečna dávka

Nočné budenie môže znamenať málo mlieka

Pokiaľ sa vám dieťa touto dobou v noci často budí, býva to znamením, že dojčaťu už večerná dávka mlieka nestačí. Je potom vhodné siahnuť po detskej mliečnej kaši. Obilné kaše sú pre deti ideálnou formou obilnín a pomáhajú tak budovať zdravé stravovacie návyky už od prvých lyžičiek. Sú vhodnou voľbou nie len na večer, ale tiež na štart do nového dňa. Spolu s mliečnymi výrobkami zaradzujeme deťom do jedálneho režimu aj tvrdé syry do 30 % t. v s.

 

Ak budete režim pravidelne dodržiavať, deti si naň veľmi rýchlo zvyknú a začnú si podľa chuti jednotlivé dávky navyšovať. Po každom jedle je vhodné dieťaťu ponúknuť dojčenie, ale príde čas, kedy dieťa zvýši príjem zmiešanej stravy na úkor mlieka a niektoré deti sa tak postupne odstavia samy.

Pozor! Zavádzanie mliečnych výrobkov nezahŕňa kravské mlieko. Až do 3 rokov veku dieťaťa je na konzumáciu deťom určené materské mlieko prípadne umelá mliečna strava. Kravské mlieko veľmi zaťažuje ľadviny dieťaťa z dôvodu veľkého množstva bielkovín. Od 1 roku potom môžete prevarené kravské mlieko použiť na prípravu kaše.

Zaradenie do rodinného stolovania

Hoci sa zdá, že dojča je stále malým bábätkom, nezabúdajte, že sa postupne začleňuje svojimi rituálmi medzi vás veľkých. Akonáhle sa dieťa samo posadí, môžete ho usadiť k rodinnému stolu do stoličky, ktorá má oporu na nožičky (dieťa nohy položí, nevisia mu zo stoličky dole).

Spolu s tým prichádza aj učenie sa obkukávaním. Ponúknite dieťaťu lyžičku, vymeňte fľašky s cumlíkmi za tégliky či hrnčeky a obrňte sa trpezlivosťou. Počas prvých týždňov bude jedla viac okolo dieťaťa než v ňom, ale práve osamostatnenie bude dieťa baviť. Jedlo sa snažte už neroztláčať tak dôkladne, ale krájať na malé kúsky. Rozdeľte na tanieri prílohu od mäsa a zeleniny, nech si dieťa môže samo voliť, po čom siahne lyžičkou.  

Javí dojča záujem o jedlo a chce jesť čím ďalej tým viac s vami? Ste na dobrej ceste. Odporúčam strážiť si aj vlastnú stravu. Deti budú chcieť jesť to, čo uvidia u vás. Je to príležitosť, ako zlepšiť stravovanie celej rodine a naučiť sa jesť zdravšie, menej soliť a viac piť, prevažne vodu a nesýtené nápoje.  

Deň začína raňajkami

Prvým jedlom celej rodiny by mali byť raňajky. Nie je vždy možnosť raňajkovať ako rodina spolu, ale vždy máte možnosť si ich užiť spolu s dieťaťom vy. Skúste aj svojmu dieťaťu nakrájať na kocky kúsok pečiva. Môžete ho natrieť ľahkou vrstvou masla či Lučiny, obložiť tvrdým syrom a pridať farebnú zeleninu. Práve také stolovanie rozvíja nácvik hryzenia, na ktoré deti veľmi rýchlo prídu. A to aj v prípade, že ešte nemajú ani jeden zúbok.   

Pozor! Deti by rozhodne nemali dostávať údeniny, pre dojčatá je aj šunka so zníženým obsahom soli príliš bohatým zdrojom sodíka.

Z dojčenia ťaží dieťa až do 2 rokov

Ak sa pridajú do režimu dieťaťa aj plnohodnotné raňajky a večere sa nahradia mliečnou kašou, znižuje sa potreba dojčenia po každom jedle. Je nutné povedať, že z dojčenia dieťa profituje do svojich 2 rokov. Nie je teda dôvod dieťatko odstavovať, pokiaľ to tak vy alebo dieťa necítite. Kedykoľvek medzi jedlom ponúkame deťom vodu alebo čaj, vy klasicky medzi jedlom ponúkajte dojčenie. Pokiaľ by ste však chceli alebo potrebovali dojčenie ukončiť, je to vhodná doba na prechod na zmiešanú stravu.  

Pozor! Myslite na to, že až do 3 rokov potrebuje mať dieťa 2 mliečne dávky denne (0,5 l / deň) na správny vývoj kostí aj zubov. Ráno a večer by teda malo mať svoj mliečny pokrm. Dojčenie, umelé mlieko, či mliečnu kašu.

Zaraďte strukoviny a viac druhov mäsa

Úspešne sa spolu už stravujete a dieťa berie jedlo s úsmevom? Skúste máličko experimentovať a zaraďte do jedálnička viac potravín. Skúste siahnuť po strukovinách, kedy vhodným začiatkom je napríklad červená šošovica, ktorá deti netrápi nadúvaním a veľmi dobre sa s ňou pracuje. Dbajte na pestrosť aj vo výbere mäsa. Vyberajte predovšetkým chudé druhy mäsa a majte pri tom na pamäti, že červené mäso obsahuje až 3krát viac železa ako biele.  

Ak vaše dieťa nie je veľkým jedákom, vytrvajte. Snažte sa jednotlivé jedlá trpezlivo ponúkať a skúste prijať fakt, že niektoré deti veľké porcie jedla chcieť nebudú. Dôležitá je vždy ich spokojnosť, dostatok energie a prospievanie.

S ukončeným 1. rokom sa dieťa dostáva na vašu plnohodnotnú stravu.

Odstavenie: Zhrnutie

Kedy: Začnite zavádzať mliečne výrobky v rámci popoludňajšej desiatej. Pokiaľ sa dieťa budí v noci na kŕmenie, siahnite pred spaním po obilnej detskej mliečnej kaši.

Čo: Biely jogurt, tvaroh (možno nastaviť ovocím či príkrmom), večer obilná mliečna kaša. Postupne skúšame tvrdé syry.

Dĺžka kŕmenia: 15-20 minút, potom ponúknite dokŕmenie materským mliekom, alebo UM, pokiaľ dieťa javí záujem.

Tajný tip: Myslite aj na nácvik hryzenia – tvaroh alebo lučinu natrite na kocky chleba a pridajte kúsky zeleniny.

Posielajte svoje dotazy pre MK life na hipp@hipp.cz.

 

 

MK life bloguje pro HiPP

Sdílejte
na Facebooku 
Pokračovať cez FB